Układ zawieszenia w samochodzie odgrywa niezwykle istotną rolę, ponieważ wpływa zarówno na bezpieczeństwo, jak i komfort jazdy. Prawidłowo pracujące zawieszenie zwiększa przyczepność auta do drogi, zwłaszcza podczas jazdy po nierównej nawierzchni. Pozwala także na tłumienie wstrząsów, przez co nie przedostają się one do kabiny. Obecnie w samochodach osobowych stosuje się dwa rodzaje zawieszenia, tj. zawieszenie zależne oraz niezależne wyposażone w tzw. kolumnę McPersona.
Charakterystyczną cechą zawieszenia zależnego jest to, że koła znajdujące się na jednej osi są ze sobą połączone w sposób sztywny. W takim układzie wychylenie jednego koła na nierówności powoduje wychylenie drugiego koła na tej samej osi. Zawieszenie to jest trwałe, jednak zapewnia niewielki komfort. W układzie niezależnym każde koło na osi pracuje niezależnie, zapewniając lepsze tłumienie nierówności, a co za tym idzie – sterowność oraz komfort jazdy. Złożona budowa zawieszenia niezależnego sprawia, że jest ono bardziej awaryjne od układu zależnego.
Trzecim rodzajem zawieszenia stosowanego w samochodach osobowych jest zawieszenie pneumatyczne. Układy pneumatyczne stosowane są głównie w samochodach luksusowych. Zapewniają świetne tłumienie nierówności, dlatego znacząco podnoszą komfort jazdy. Zawieszenie pneumatyczne coraz chętniej stosowane jest również w autach terenowych, ponieważ daje możliwość dostosowywania prześwitu auta do warunków jezdnych. Niestety części zawieszenia pneumatycznego są dosyć drogie, dlatego kupując auto używane, należy zwrócić szczególną uwagę na stan zawieszenia.
Naprawa układu pneumatycznego nie jest łatwa, dlatego najlepiej powierzyć ją doświadczonym mechanikom. W przypadku wystąpienia awarii zawieszenia warto zainwestować w wysokiej jakości części. Takie znaleźć można na stronie https://thomasmarkt.com/3-zawieszenie-pneumatyczne-audi. Kupowanie najtańszych zamienników dostępnych na rynku nie jest wskazane.